Mopedtider!

0

Solen tittar fram, sommaren nalkas och gatorna sopas. Våren är här och det är moppetider!

Mars månad, början på 2000-talet, och jag rullar ut min moped ur garaget för första gången. Trots att mopeden var en så kallad Klass II-moped hade jag mitt mopedförarbevis färskt på fickan. Det var ett villkor mina föräldrar ställde upp för att de skulle känna sig trygga när jag var ute och körde. Eftersom den hett efterlängtade allra första mopedturen på egen hand givetvis slutade i diket var det nog lika bra att jag hade gått den där kursen. Jag klarade mig fint även om jag skämdes som aldrig förr när jag rullade in på garageinfarten med ena backspegeln hängandes som ett ledset hundöra. 2003 ändrades reglerna och nu får klass II mopeder endast gå i 25 km/h jämfört med de tidigare 30 km/h. Klass I och klass II skiljer sig numera genom en 20 km/h högre hastighet, ett krav på utbildning och förarbevis samt avsedd vägbana. Huvudregeln är att Klass II-mopeden räknas som en cykel, även om alla regler har undantag varför det finns mopedfria cykelbanor.

Nog om det, känslan av att sitta på min egen moped var en känsla av total frihet. Plötsligt öppnade sig världen utanför min lilla kommun. Min första sommar med moped körde jag och mina vänner Jessica och Klara Gotland runt på våra mopeder och jag kände mig ostoppbar. Det var också nu jag på allvar skaffade mig ett riktigt helgjobb. Innan 15-årsdagen hade jag cyklat, åkt kollektivt eller blivit körd av snälla föräldrar till de helgjobb jag lyckats ordna. Mopeden gjorde min resa 75 procent snabbare samtidigt som jag slapp tigga skjuts, friheten det gav gjorde att jag kunde börja tidigare på mitt jobb i stallet. Nästan varje helg klockan 06:00 på morgonen låste jag upp och fann 42 ridskolehästar som skulle fodras och sedan släppas i hagen.

Tack vare min moped skaffade jag alltså mitt första jobb, dessutom tog den mig till stallet och hem även sena kvällar. Att spara ihop till en moped visade sig vara bland den bästa investeringen jag har gjort. När jag senare tog körkort i en handvändning insåg jag att också förarutbildningen var väl spenderad tid och pengar. Förmodligen undvek jag en del farliga trafiksituationer under mina två år på Gileran också, men det är svårt att redogöra för i efterhand. 

En rapport som Bil Sweden har tagit fram visar att ungdomar med körkort har tre gånger större chans att få jobb vilket inte är så underligt med tanke på att körkort är den mest eftertraktade egenskapen på arbetsmarknaden näst efter högre utbildning. Arbetslöshet och avsaknad av körkort hör tyvärr ihop.

Jag rekommenderar alla tonåringar till att spara till både en moped och en förarbeviskurs liksom jag rekommenderar alla föräldrar att försöka möjliggöra för era barn att gå denna kurs. Oavsett om tonåringen kommer att skaffa moped eller inte kommer vederbörande oundvikligen att vistas i trafiken. Detta gäller hela föga förvånande livet, trafikkunskaper behöver vi oavsett om vi färdas i ett fordon eller går till fots. Därför behöver vi också mer trafikundervisning i skolan. Trafikundervisningens utrymme i skolan minskar sakta trots att det handlar om något så viktigt som trafiksäkerhet. I Motormännens valmanifest påpekar Motormännen vikten av att ungdomar, som är överrepresenterade i trafikolyckor, får trafikundervisning. 

Friheten som kommer med det senare B-körkortet är nästintill omätbar. Börja förberedelserna så tidigt som möjligt och var säkrare i trafiken, ha roligare under tiden och öka möjligheterna att skaffa ett jobb tidigt! Glöm inte att njuta                       

Enligt ovan nämnda rapport kan man vänta sig en ökning av BNP på minst 300 miljoner kronor om man skulle sänka körkortskostnaderna med mellan 10 till 20 procent. Idag gör höga kostnader att många ungdomar tvingas avstå. Sveriges körkortskostnader ligger oerhört högt med en internationell jämförelse, men om trafikundervisningen ökade i skolan skulle ungdomar ha en bättre grundförståelse för trafiken och därmed kunna förkorta tiden de lägger på att ta körkort eftersom de inte börjar på noll. Tar fler ungdomar körkort skulle fler jobb skapas samtidigt som friheten och självständigheten skulle öka för våra ungdomar.

Glöm inte att njuta av mopedtiderna, men kom samtidigt ihåg att köra försiktigt på de ställen där det finns grus kvar och glöm nu inte att ha på er handskar när ni kör. Respektera klassindelningarna och kör bara på cykelvägar om det är tillåtet.  Kom ihåg att alltid ha med dig ditt trafikförsäkringsbevis och trimma inte din moped, du kan riskera ditt framtida körkort! De tonåringar som inte vill köra med handskar är givetvis fria att göra så, om de först kastar sig handlöst på en grusplan och tar emot sig med händerna. Ungefär så känns det att köra omkull utan handskar, mångdubblat värre. Riktiga skyddshandskar är lika viktigt som att ha hjälm!  

Victoria Elmgren

 

Share.

About Author

Trafiksäkerhetsansvarig