Minister vill komma åt verkstadsfusket

0

Idag har Motormännen varit på möte på Finansdepartementet.  Värd för mötet var konsumentminister Per Bolund. Bakgrunden till mötet är problemen med fuskande och slarvande bilverkstäder som Motormännens och Kalla Faktas granskning visade.  Det har vi skrivit om förut här på Bilistbloggen.  Motormännens arbete gör skillnad!

Konsumentministern hade samlat företrädare för bland annat bilverkstäder, besiktnings- och kvalitetskontroll-företag, Konsumentverket och bilimportörerna.  Även organisationer som arbetar med kompetensutveckling var på plats. Från Motormännen deltog undertecknad. Och på agendan stod verkstadsfusket.

Bilarna blir mer och mer tekniskt komplicerade. Konkurrensen mellan verkstäderna ökar. De flesta bilister har inte den kunskapen som krävs utan är i händerna på verkstädernas kundmottagare. Detta samtidigt som kostnaderna för familjens bil är vid sidan om boendet den största enskilda hushållsutgiften. Det får helt enkelt inte bli fel i detta möte.

Den viktigaste konkurrensfördelen är förtroende och långsiktighet. Tyvärr ser inte alla verkstäder fördelarna med detta. Idag straffas inte den enskilda verkstaden om man slarvar eller medvetet fuskar. Verkstadsfusket kan fortgå i det fördolda. Det enda som finns är den svarta-lista som Råd & Rön sammanställer. Men det ska gå ganska långt innan man hamnar på den listan. När jag nu tittar på den listan så ser jag att det är motorbranschen som ligger i topp. Sorgligt är bara förnamnet.

Vi vill att konsumenterna, dvs vi bilister ska kunna skaffa oss information vilka verkstäder vi ska undvika. Eller om man så vill, vilka verkstäder vi ska rekommendera och vilka vågar vi lita på.  Det måste vara en konkurrensfördel att för en verkstad om de kan visa upp att de är en verkstad om inte har några anmärkningar. Vi är övertygade om att öppna redovisningar av kvalitetskontroller kommer leda till att fler vill utsätta sig för dessa då det kommer leda till fler och nöjdare kunder.

Vid mötet idag på Finansdepartementet förde vi fram våra krav för att få bättre kvalitet på bilverkstäderna:

  • Öppen redovisning av kontrollerna. Vi vill att testprotokollen läggs ut på anläggningsnivå. Det sätter press på verkstäderna. Som det är i dag kan en verkstad med anmärkningar gömma sig bakom statistik på riksnivå.
  • Fler kontroller. För att säkerställa kvaliteten måste det ske många kontroller. Att genomföra en kontroll vid några enstaka tillfällen räcker inte för att säkerställa kvaliteten på kundbemötande och det tekniska kunnandet.
  • Enbart oanmälda kontroller. Alla kontroller måste vara oanmälda. När du vet att din faster ska komma på besök så städar du lite extra. Vi är övertygade om att bra verkstäder som är måna om sina kunder tål att synas i sömmarna ofta och oanmält.
  • Högre anslutningsgrad. Fler verkstäder måste ansluta sig till kontrollsystemen som finns. Då kan systemet få större legitimitet och vara en konkurrensfördel
  • Kontrollerna måste vara helt fristående. Det är inte trovärdigt att branschen kontrolleras av – branschen. Det måste till en oberoende och transparent kontroll av verkstäderna.

Minister Per Bolund uppmanade branschen att komma tillrätta med problemet och vidta de åtgärder som krävs. Bolund ansåg att de 20 % fel och brister som upptäcks vid de kvalitetskontroller som görs idag inte på något sätt är en siffra som branschen ska vara stolt över, även om sifforna blivit bättre de senaste 20 åren. Lagstiftning är ett trubbigt alternativ men om det inte blir förbättringar kanske branschen måste regleras tydligare och det med konsumenten i centrum. Det är alltid bättre att branschen själva arbetar aktivt med problemet, sa Bolund i sin avslutning.

I väntan på att branschen själva försöker komma tillrätta med problemen så kommer vi från Motormännen fortsätta att granska verkstäder. Vi kommer alltid vara på bilistens sida.

Share.

About Author

Trafiksäkerhetsansvarig