Prenumerera på bil, kan det vara något?

0

I dagens städer finns allt mindre plats för en växande befolknings transportbehov. Bilpooler och hyrbilsföretag har erbjudit varsin lösning för dem som önskar ha bil utan ansvar eller behöver tillgång till bil vid sporadiska tillfällen. Nu har bilar tillgängliggjorts genom ett tredje alternativ i helt i linje med rådande prenumerations- och apptrender.

Länge har man i olika svenska städer kunnat hyra cyklar vid obemannade stationer. Att smidigt kunna ta sig från A till B och dessutom få lite motion på kuppen är fantastiskt trevligt. Såvida det inte regnar, du har tungt att bära eller bara känner att du hellre kör till ditt resmål? Utomlands har man längre kunnat hyra en bil direkt på gatan, precis lika lätt som man kunnat hyra en cykel. Nu ges stockholmare möjligheten att nyttja en tjänst som blivit omåttligt populär utomlands. Med Car 2 Go kan du bestämma dig när som helst för att köra bil, så länge du är en registrerad användare givetvis. På den svenska marknaden har Car 2 Go så länge endast etablerat sig i Stockholm. Att företeelsen med hyrbilar tillgängliga direkt på gatan nu har kommit till Sverige tycker vi på Motormännen är mycket positivt. Tidningen Motor har tex provat Car 2 Go när ett akut behov uppstod.  Nu hoppas vi att  andra företag i branschen snart väljer att etablera sig i fler städer i Sverige. Även enskilda bilmärken har satsat på detta, bland annat Audi.

Den spännande konkurrensen som kan komma att uppstå mellan traditionella hyrbilar, hyrbilar på gatan och bilpooler tror Motormännen i slutändan skapar en positiv effekt. När fler upptäcker en tjänst som löser vardagsproblem skapar detta i allmänhet förutsättningar för konkurrens vilket ger en positiv marknad för konsumenten och leder till nya lösningar. Ett alternativ för dig som är medlem i Motormännen är bilpoolen Sunfleet därvi har rabatt, här kan man med ett medlemskap prenumerera på tillgång till en bil.

Blir det tyska företaget Car 2 Go tillräckligt populära i vårt land kanske Sverige kan utvecklas till en marknad för exempelvis det franska Autolib’ eller amerikanska Zipcar . I dagens samhälle vill konsumenten snabbt kunna införskaffa vad vederbörande känner sig behöva.  Autolib’ introducerades 2011 i Paris av dåvarande borgmästaren Bertrand Delanoë och har blivit omåttligt populärt. Namnet är en sammansättning av orden automobil och liberté (frihet) och erbjuder elbilar designande av hyllade designern Pininfarina.

Vad är det nu som gör dessa företag så intressanta? Car 2 Go har i dagsläget 8000 fordon i åtta länder och de expanderar kraftigt. Deras marknadsidé bygger på den tillgänglighetskultur som breder ut sig inom alla branscher. Konsumenter idag vill ha tillgång till sina varor med minimal fördröjning, och de vill gärna kunna handla genom mobilen. Inte bara konsumenterna uppskattar handel. Exempel på andra företag som rider på prenumerationsvågen är Netflix och Spotify som tillgängliggör film respektive musik via nätet. Trenden med att bli medlem i en sammanslutning eller kooperativ och därmed ges förmånligare pris eller köpevillkor kom igång på riktigt i samband med den industriella revolutionen och har vuxit sedan dess.

En annan anledning till att prenumerationstrenden nått framgång även inom privattransporter kan också den utläsas av vår historia. Att dela bilar och samåka började man med redan under andra världskriget. I USA under parollen ”when you ride alone you ride with Hitler” uppmanades medborgare att samåka för att kunna hålla stridsfordon så fulltankade som var nödvändigt medan medborgare under 70-talets olje- och energikris självmant valde att samåka för att klara sina transportkostnader. Idag kan det vara svårt att hitta parkering eller tid till att sköta om ett fordon och därför väljer många bilägande i form av prenumeration eller i Car 2 Go:s fall, bilhyra från tillfälle till tillfälle.

Vi hoppas att beslutsfattare i svenska städer stödjer liknande företag. Som bekant har Sverige ett klimat som inte alltid lämpar sig för att cykla och här kan dessa hyrbilar hjälpa till att göra stockholmarnas liv mer flexibla, förhoppningsvis resten av svenska städers medborgare också. Se till att hålla svenska städer fortsatt öppna för biltrafik, sätten att använda och se på bilar revolutioneras just nu runt om i världen. Bilen kommer att vara ett modernt transportmedel i ytterligare 100 år, det är jag övertygad om!

Share.

About Author

Trafiksäkerhetsansvarig