Ska bilisterna tvingas skrota bilar äldre än 10 år?

1

Låt mig snabbt svara på frågan i rubriken. Nej. Absolut inte!

Men jag vill utveckla svaret något.

Riksdagens politiska partier har samtliga ställt sig bakom den så kallade nollvisionen, dvs att inga ska dö eller skadas allvarligt i trafiken.  Det kan uppfattas som naivt men sedan det systematiska arbetet startade har antalet dödade i trafiken minskat dramatiskt. Nu i april var antalet dödade i trafiken det lägsta sedan andra världskriget.

Trafiksäkerhet handlar om säkra förare, säkra vägar och säkra bilar. När den mänskliga faktorn ställer till det och misstag sker ska vägen vara säker, tex genom mittseparering och rätt utformade sidoräcken. Även bilen ska vara konstruerad så att den bidrar till färre döda och allvarligt skadade. Här handlar det t.ex. om antisladd, ABS-bromsar, krock-kuddar och fartreducerande deformationszoner.

Moderna bilar är mycket säkrare än äldre bilar. En småbil från 2010 är säkrare än en Volvo 740 från sent 80-tal. En SAAB 900 från 1997 har endast två stjärnor i krocktesterna samtidigt som en Nissan Micra från 2010 har 4 stjärnor. Tittar man på Mercedes C-klass så har den gått från 2 stjärnor år 1997 till det högsta betyget 5 stjärnor för en årsmodell 2009.

Det går inte att generalisera men om jag skulle göra det så finns det en gräns som går där runt 2005. Sidokrockkuddar blir vanligare och vanligare, de flesta modeller har antisladd som standard och antalet stjärnor i Euro NCAP blir fler och fler. Givetvis finns det undantag men moderna bilar är helt enkelt säkrare. Även Folksams statistik  stödjer inriktningen att nyare bilar är säkrare.

Men det vi vet, är att så många som 700 personer årligen skulle klara sig bättre vid en trafikolycka om de färdats i en bil som var max 10 år gammal. Det är siffror som Trafikverket tagit fram. Här kan du läsa mer: https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/700-offer-for-gamla-bilar/

Om staten menar allvar med sin nollvision bör staten göra vad den kan för att de bilar som rullar på de svenska vägarna är så pass säkra som möjligt.

Ett sätt att åstadkomma detta är att införa en skrotningspremie som är rejält tilltagen. Idag finns ingen premie alls. Då kan de som vill lämna in sin bil för skrotning och få en premie. Den premien kan då utgöra en delfinansiering av en nyare bil.

Idag finns det ca 2500 bilar på Blocket som är nyare än årsmodell 2005 och kostar max 30.000 kr.  Det finns givetvis säkrare och mindre säkra bilar bland dessa. Men att kunna få en delfinansiering om en ca tredjedel av kan säker vara lockande för en del som känner att de vill byta till en nyare och säkrare bil.

Inga krav på bilisterna utan enbart på staten
Motormännen ställer inget krav på att bilisterna ska skrota sina bilar som är äldre än 10 år. Däremot ställer vi krav på staten. Menar politikerna allvar med nollvisionen så bör de snarast införa en skrotningspremie.

Idag satsar staten drygt 200 miljoner på en supermiljöbilspremie. Om samma summa användes till en skrotningspremie om 10.000 kr räcker det till mer än 20.000 bilar. Förutom färre trafikfarliga bilar på våra vägar kommer det resultera i mindre utsläpp av CO2. Bra för trafiksäkerheten och för miljön med andra ord.

Det ska vara frivilligt att skrota sin bil!
Men det ska vara frivilligt. Ingen ska tvingas lämna ifrån sig sin bil. Och här kunde vi vara tydligare. Det ska vara frivilligt att lämna in sin bil till skrotning.

Självklart vill Motormännen även att det ska finnas entusiast- och hobbybilar i framtiden också. Jag vill tex inte skrota min Porsche 944 från 1985. Den är inte värd många tusenlappar och det finns oändligt mycket säkrare bilar. Men det är något speciellt med gamla bilar, det finns en skönhet och charm som jag tycker saknas när jag tittar på dagens bilar. Men, jag kommer troligen le stort och igenkännande när det rullar in en välvårdad Toyota Prius från 2012 på bilträffen om 20 år.  Vilket jag också är övertygad om kommer ske.

Share.

About Author

Trafiksäkerhetsansvarig